Monday, May 20, 2024

'ABDUL WARITH BIN SA'ID BIN DHAKWAN [عبد الوارث بن سعيد بن ذكوان]


'Abdul Warith bin Sa'id bin Dhakwan 
عبد الوارث بن سعيد بن ذكوان

Scholar: 20258 - 'Abdul Warith bin Sa'id bin Dhakwan [Abu 'Ubaida] 
Succ. (Taba' Tabi') [8th generation]

Full Name: 'Abdul Warith bin Sa'id bin Dhakwan
Death Date/Place: 180 AH ()[ Natural ]
Places of Stay: al-Basra
Area of Interest: Narrator[Grade:Thiqah] [ ع - ثقة ثبت ]

Teachers/

Students/



Brief Biography:

Last Updated: 2012-05-06
References: 27[pg:367] View
Thiqat[Vol:7] , Tabaqat[Vol:7] , Siyar A'lam[8/300-304] , Lisan al-Mizan[Vol:7] , Tahdheeb al-Tahdheeb[Vol:6] , Mezan al-A'tadal[Vol:2] , Taqrib al-Tahdheeb[367]

Narrations:
(Unconfirmed) Sahih Bukhari: 101 Sahih Muslim: 44 Sunan Abi Da'ud: 59 Jami' al-Tirmidhi: 17 Sunan an-Nasa'i: 39 Sunan Ibn Majah: 20

Thadeeb al-Kamal:

Names used in Hadith Literature:
عبد الوارث, عبد الوارث بن سعيد, عبد الوارث بن سعيد أبو هلال الراسبي, عبد الوارث بن سعيد والداروردي

Thiqat Ibn Hibban - ثقات ابن حبان [Successor (Taba' Tabi'), Id:9368. - pg:Vol:7]
عبد الوارث بن سعيد التنوري أبو عبيدة التميمي من بلعنبر يروى عن حميد الطويل روى عنه البصريون مات سنة ثمانين ومائة في المحرم وله يوم مات ثمان وسبعون سنة وأشهر كان قدريا متقنا في الحديث كان شعبة يقول يعرف الإتقان في قفاه

Tabaqat Ibn Sa'd - الطبقات الكبرى ابن سعد [ Successor (Level 6), Id:5485. - pg:Vol:7]
عبد الوارث بن سعيد ويكنى أبا عبيدة مولى لبني العنبر من بني تميم وكان ثقة حجة توفي أول المحرم سنة ثمانين ومائة في خلافة هارون

Siyar A'lam al-Dhahbi - سير أعلام النبلاء - الذهبي [ Successor level 7, Id:4080. - pg:8/300-304]
عبد الوارث بن سعيد ( ع )
ابن ذكوان الإمام الثبت الحافظ أبو عبيدة العنبري مولاهم البصري التنوري المقرئ
حدث عن يزيد الرشك وأيوب السختياني وأيوب بن موسى وشعيب بن الحبحاب والجعد بن أبي عثمان وعمرو بن عبيد وداود بن أبي هند والجريري وعبد العزيز بن صهيب وعبد الله بن أبي نجيح وعلي ابن زيد وعمرو بن دينار القهرمان وسليمان التيمي وأبي عمرو بنالعلاء وسعيد بن أبي عروبة وعدة
وقرأ القرآن علي أبي عمرو وأقرأه وقرأ أيضا على حميد بن قيس المكي
وجلس إلى عمرو بن دينار بمكة وما أظنه روى عنه فإنه قال قعدت إليه فلم أفهم كلامه فلما بلغ هذا القول سفيان بن عيينة قال صدق أدركنا عمرا وقد سقطت أسنانه وبقي له ناب واحد فلولا أنا أطلنا مجالسته ما فهمنا عنه هذه حكاية صحيحة الإسناد
وكان مولد عبد الوارث في سنة اثنيتين ومئة
تلا عليه محمد بن عمر القصبي وأبو معمر المقعد وعمران بن موسى القزاز
وحدث عنه ولده عبد الصمد و أبو معمر عبد الله بن عمرو المقعد وهو رواية كتبه ومسدد بن مسرهد وقتيبة بن سعيد وبشر بن هلال وعبيد الله بن عمر القواريري وعلي بن المدين وخلق سواهم
وكان عالما مجودا من فصحاء أهل زمانه ومن أهل الدين والورع إلا أنه قدري مبتدع
أخبرنا عبد الحافظ بن بدران ويوسف بن أحمد قالا أخبرنا موسى بن عبد القادر أخبنا سعيد بن أحمد أخبرنا علي بن أحمد أخبرنا أبو طاهر المخلص حدثنا عبد الله البغوي حدثنا بشر بن هلال الصواف حدثنا بشر بن هلال الصواف حدثنا عبد الوارث عن يونس عن الحسن عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لعن عبد الدينار لعن عبد الدرهم هذاحديث صالح الإسناد ولم يسمع الحسن من أبي هريرة أخرجه الترمذي عن الصواف فوافقناه بعلو
قال أبو عمر الجرمي ما رأيت فقيها أفصح من عبد الوارث الا حماد ابن سلمة
وقال محمود بن غيلان قيل لأبي داود الطيالسي لم لا تحدث عن عبد الوارث فقال أأحدثك عن رجل كان يزعم أن يوما من عمر بن عبيد أكبر من عمر أيوب السختياني ويونس وابن عون
قال يعقوب الفسوي حدثنا الحسن بن الربيع قال كنا نسمع من عبد الوارث فإذا أقيمت الصلاة ذهبنا فلم نصل خلفه
قال وقيل لعبد الله بن المبارك كيف رويت عن عبد الوارث وتركت عمرو بن عبيد قال إن عمرا كان داعيا وقال علي سمعت يحيى القطان وذكر له أن عبد الوارث قال سألت شعبة عن الخروج مع إبراهيم بن عبد الله بن حسن فأمرني به فأنكر ذلك يحيى وقالكان شعبة لا يراه في يوم صفين ولايرى الخروج مع علي رضي الله عنه أيرى الخروج مع إبراهيم أنا سمعت شعبة يقول ما أدري أخطؤوا أم أصابوا
قال يحيى بن معين قال عبد الصمد لم يكتب أبي عن أيوب السختياني حرفا حتى مات هكذا هذه الرواية وهي وهم قد حدث عن أيوب
وقال عبيد الله القواريري ما رأيت يحيى القطان روى عن أحد من مشايخنا قبل موته إلا عبد الوارث
وورد عن حماد بن زيد أنه كان ينهى عن الأخذ عن عبد الوارث لمكان القدر
وقال يزيد بن زريع من أتى مجلس عبد الوارث فلا يقربني
قلت ومع هذا فحديثه في الكتب الستة
وعاش بعد حماد بن زيد أشهرا قليلة مات في المحرم سنة ثمانين ومئة
وقال معاذ بن معاذ سألت أنا ويحيى القطان شعبة عن شيء من حديث أبي التياح فقال ما يمنعكم من ذاك الباب يعني عبد الوارث فما رأيت أحدا أحفظ لحديث أبي التياح منه فقمنا فجلسنا إليه فسألناه فجعل يمر كأنها مكتوبة في قلبهوعن شعبة ونظر الى عبد الوارث موليا فقال تعرف الإتقان في قفاه
وروى حرب عن أحمد قال كان عبد الوارث أصحهم حديثا عن حسين المعلم
وقال معاوية بن صالح قلت لابن معين من أثبت شيوخ البصرييت قال عبد الوارث وسمى جماعة
عثمان بن سعيد عن ابن معين قال هو مثل حماد بن زيد في أيوب
وقال البخاري قال عبد الصمد إنه لمكذوب على أبي وما سمعته منه قط يعني القدر
وقال أبو زرعة ثقة
وقال النسائي ثقة ثبت
وقال ابن سعد ثقة حجة
مات في المحرم سنة ثمانين ومئة

Lisan al-Mizan Ibn Hajr - لسان الميزان [ Hadith Narrator, Id:13302. - pg:Vol:7]
عبد الوارث بن سعيد بن ذكوان التميمي العنبري مولاهم أبو عبيدة التنوري البصري أحد الاعلام عن عبد العزيز بن صبيح وعنه ابنه عبد الصمد

Tahdheeb al-Tahdheeb Ibn Hajr - تهذيب التهذيب - ابن حجر [ Hadith Narrator, Id:5826. - pg:Vol:6]
عبد الوارث بن سعيد بن ذكوان التميمي العنبري مولاهم التنوري أبو عبيدة البصري أحد الأعلام روى عن عبد العزيز بن صهيب وشعيب بن الحبحاب وأبي التياح ويحيى بن إسحاق الحضرمي وسعيد بن جهمان وأيوب السختياني وأيوب بن موسى والجعد بن عثمان وداود بن أبي هند وخالد الحذاء وحسين المعلم وسعيد الجريري وسعيد بن أبي عروبة وسليمان التميمي وعبد الله بن سوادة القشيري وعزرة بن ثابت وعبد الله بن أبي نجيح وعلي بن الحكم البناني والقاسم بن مهران وقطن بن كعب الخزاعي ومحمد بن جحادة وكثير بن شنظير ويزيد الرشك ويونس بن عبيد وأبي عصام البصري وخلق وعنه الثوري وهو أكبر منه وابنه عبد الصمد وعفان بن مسلم ومعلى بن منصور وأبو سلمة ومسدد وعارم وأبو معمر المقعد وعبد الرحمن بن المبارك العيشي وحبان بن هلال وأزهر بن مروان وحميد بن مسعدة وأبو عاصم النبيل وعبيد الله بن عمر القواريري وعمران بن ميسرة وقتيبة ويحيى بن يحيى النيسابوري ويوسف بن حماد المعني وشيبان بن فروخ وأبو الربيع الزهراني وعلي بن المديني وبشر بن هلال وإسحاق بن أبي إسرائيل وآخرون قال معاذ بن معاذ سألت أنا يحيى بن سعيد شعبة روى عن شيء من حديث أبي التياح فقال ما يمنعكم من ذاك الشاب يعني عبد الوارث فما رأيت أحدا أحفظ لحديث أبي التياح منه وقال القواريري كان يحيى بن سعيد يثبته فإذا خالفه أحد من أصحابه قال ما قال عبد الوارث وقال أحمد كان عبد الوارث أصح حديثا عن حسين المعلم وكان صالحا في الحديث وقال معاوية بن صالح قلت ليحيى بن معين من أثبت شيوخ البصريين فقال عبد الوارث مع جماعة سماهم وقال عثمان الدارمي عن بن معين هو مثل حماد بن زيد في أيوب قلت فالثقفي أحب إليك أو عبد الوارث قال عبد الوارث قلت فابن علية أحب إليك في أيوب أو عبد الوارث قال عبد الوارث وقال أبو عمر الجرمي ما رأيت فقيها أفصح منه إلا حماد بن سلمة وقال أبو علي الموصلي قلما جلسنا إلي حماد بن زيد إلا نهانا عن عبد الوارث وجعفر بن سليمان وقال البخاري قال عبد الصمد أنه لمكذوب علي أبي وما سمعت منه يقول قط في القدر وكلام عمرو بن عبيد وقال أبو زرعة ثقة وقال أبو حاتم صدوق ممن يعد مع بن علية ووهيب وبشر بن المفضل يعد من الثقات هو أثبت من حماد بن سلمة وقال النسائي ثقة ثبت وقال بن سعد كان ثقة حجة توفي بالبصرة في المحرم سنة ثمانين ومائة وقال غيره بلغ الثمانين وسبعين سنة وشهرا قلت هذا قول بن حبان في الثقات قال وكان قدريا متقنا في الحديث وقال بن أبي خيثمة ثنا الحسن بن الربيع سألت عبد الله بن المبارك فقلت كنا نأتي عبد الوارث بن سعيد فإذا حضرت الصلاة تركناه وخرجنا فقال ما أعجبني ما فعلت وكان يرمي بالقدر ثنا عبيد الله بن عمير قال قال لي إسماعيل بن علية إذا حدثك عبد الوارث بحديث وشد إسماعيل يده أي خذه قال عبيد الله لولا الرأي لم يكن به بأس سمعته يقول لولا إني أعلم أن كل شيء روى عمرو بن عبيد حق لما روىت عنه شيئا أبدا قال عبيد الله ومات في آخر ذي الحجة سنة 79 وقال الساجي كان قدريا صدوقا متقنا ذم لبدعته كان شعبة يطريه وقال بن معين ثقة إلا أنه كان يري القدر ويظهره حدثني علي بن أحمد سمعت هدبة بن خالد سمعت عبد الوارث ما رأيت الاعتزال قط قال الساجي الذي وضع منه القدر فقط ووثقه بن نمير والعجلي وغير واحد >> ع الستة

Mezan al-A'tadal al-Dhahbi - ميزان الاعتدال في نقد الرجال- الذهبي [ Hadith Narrator, Id:5307. - pg:Vol:2]
عبد الوارث بن سعيد [ ع ] ، أبو عبيدة التنورى البصري ، مو

Taqrib al-Tahdheeb Ibn Hajr - تقريب التهذيب - ابن حجر العسقلاني [ Hadith Narrator, Id:4251. - pg:367]
عبد الوارث بن سعيد بن ذكوان العنبري مولاهم أبو عبيدة التنوري بفتح المثناة وتشديد النون البصري ثقة ثبت رمي بالقدر ولم يثبت عنه من الثامنة مات سنة ثمانين ومائة ع

**********************************************************************


Name:

عبد الوارث بن سعيد بن ذكوان التميمى العنبرى مولاهم ، أبو عبيدة التنورى المقرئ البصرى ( والد عبد الصمد بن عبد الوارث )

Abdul Waarith bin Sa’eed bin Zakwaan at-Tameemi al-Anbari their Mawla (i.e. of Bani al-Anbar), Abu Ubaydah at-Tannoori al-Muqri al-Basri (the father of Abdus-Samad bin Abdul Waarith)

Tabaqah: 8 - From the middle level of Taba Taabi'een

Death: 180 H

Narrated by: Al-Bukhaari – Muslim – Abu Dawood – Tirmidhi – Nasaa'ee – Ibn Maajah

Teachers: Ismaa’eel bin Umayyah, Ayyoob bin Moosa, Ayyoob as-Sakhtiyaani, Bahz bin Hakeem, Al-Ja’d Abu al-Uthmaan, Habeeb al-Mu’allam, Husayn al-Mu’allam, Khaalid al-Hazza, Dawood bin Abi Hind, Sa’eed bin Iyaas al-Jurayree, Sa’eed bin Abi Aroobah, Sulemaan at-Taymee, Sinaan bin Rabee’ah, Shu’ayb bin al-Habhaab, Abdullah bin Sawaadah al-Qushayree, Abdullah bin Abi Najeeh, Abdul Azeez bin Suhayb, Utbah bin Abdul Malik as-Suhami, Azrah bin Thaabit al-Ansaari, Ali bin Zayd bin Jud’aan, Ali bin al-‘Alaa al-Khazaa’ee, Amr bin Deenaar, Layth bin Abi Sulaym, Abu Haneefah al-Nu’maan bin Thaabit, Hishaam ad-Dastawaa’ee, Yazeed ar-Rishk, Yoonus bin Ubayd, and others.

Students: Ahmed bin Abdah ad-Dabbi, Ishaaq bin Abi Israa’eel, Bishr bin Hilaal as-Sawwaaf, Hasan bin Umar bin Shaqeeq, Sufyaan ath-Thawree, Shaybaan bin Farokh, Abu Aasim ad-Dahhaak bin Makhlad, Abdus-Samad bin Abdul Waarith (his son), Ubaydullah bin Umar al-Qawaareeri, Ali bin al-Madeeni, Qutaybah bin Sa’eed, Abu al-Nu’maan Muhammad bin al-Fadl as-Sadoosi, Musaddad bin Musarhad, Yahya bin Sa’eed al-Qattaan, and others.

Status: Thiqah Thabat

Opinions of Ahl ul-Jarh wat Ta’deel:

Those who praised him:

1- Mu’aadh bin Mu’aadh said that I and Yahya bin Sa’eed (al-Qattaan) asked [ Ameer ul-Mu'mineen fil Hadeeth, Imaam] Shu’bah bin al-Hajjaaj (D. 160) about something from the hadeeth of Abu at-Tiyaah so he said:

“ما يمنعكم من ذاك الشاب يعني عبد الوارث فما رأيت أحدا أحفظ لحديث أبي التياح منه”
“What prevents you from (asking) from that young man, meaning Abdul Waarith, for I have not seen anyone a bigger Haafidh of the Hadeeth of Abu at-Tiyaah than him”
[ Al-Jarh wat-Ta’deel by Ibn Abi Haatim (6/75 T. 386), Chain Saheeh]

In another narration, Abu Ja’far al-Musnadi said that Khalf said to me that Abdus-Samad i.e. the son of Abdul Waarith told me that he was once sitting with Imaam Shu’bah so when his father (i.e. Abdul Waarith) stood up, Shu’bah said:

“تعرف الإتقان في قفاه”
“You will learn Itqaan (mastery – in hadeeth) under him.”
[Ibid and Al-Taareekh al-Kabeer lil Bukhaari (1/118)]

2- Imaam Ubaydullah bin Umar al-Qawaareeri (D. 235) said about Imaam Yahya bin Sa’eed al-Qattaan (D. 198) that:

“كان يحيى بْن سَعِيد لا يحدث عن أحد ممن أدركنا مثل حماد، وأصحابه، إلا عن عبد الوارث فإنه كان يثبته، فإذا خالفه أحد من أصحابه، قال: ما قال عبد الوارث”
“Yahya bin Sa’eed did not narrate from anyone among those whom we met similar (in high rank) to Hammaad and his companions except from Abdul Waarith, for indeed he used to consider him Thabat, and when he would oppose anyone from his companions, Al-Qattaan would side by what Abdul Waarith had said.”
[ Ibid]

3- Harb bin Ismaa’eel said that Imaam Ahmed bin Hanbal (D. 241) said:

“كان عبد الوارث أصح الناس حديثا عن حسين المعلم، وكان صالحا في الحديث”
“Abdul Waarith was the most correct of people in narrating from Husayn al-Mu’allam and he was Saalih in Hadeeth”
[ Ibid]

In another place, Imaam Ahmed’s son Abdullah asked him:

“عبد الوارث أثبت عندك من ابن علية؟”
“Is Abdul Waarith more precise according to you than Ibn Ulayyah?”

He replied:

“أنا أقول هذا”
“[Yes] I say this”
[Al-Ilal (1/145)]

Further on, he said:

“حماد بن زيد أحب إلينا من عبد الوارث، حماد بن زيد من أئمة المسلمين من أهل الدين والاسلام”
“Hammaad bin Zayd is more beloved to us than Abdul Waarith, Hammaad bin Zayd is from the A’immah of Muslim from the people of Deen and Islaam”
[Al-Ilal (1/145)]


4- Mu’aawiyah bin Saalih said that I asked Imaam Yahya bin Ma’een (D. 233) that who are the most precise (athbat) Shuyookh of the people of Basrah, he replied:

“عبد الوارث بن سَعِيد، مع جماعة سماهم”
“Abdul Waarith bin Sa’eed along with a group of people whom he (Ibn Ma’een) named”
[ Al-Jarh wat Ta’deel (6/76), Chain Saheeh]

Uthmaan bin Sa’eed ad-Daarimi said that I asked Imaam Yahya bin Ma’een about Abdul Waarith? He said:

“هو مثل حماد بن زيد في أيوب”
“He is similar to Hammaad bin Zayd in narrating from Ayyoob (i.e. highly reliable)”

Then I asked him, “Is ath-Thaqafi more beloved to you or Abdul Waarith?” He replied:

“عبد الوارث”
“Abdul Waarith (is more beloved to me)”

Then I asked, “Is Ibn Ulayyah more beloved to you in narrating from Ayyoob or Abdul Waarith?” He replied:

“عبد الوارث”
“Abdul Waarith (is more beloved to me)”
[Taareekh Ibn Ma’een by ad-Daarimi (T. 61-64) and Al-Jarh wat Ta’deel (6/75-76)]

And Ibn Muhriz (Majhool ul-Haal) narrates from Imaam Ibn Ma’een that he said about Abdul Waarith:

“ثقة”
“Thiqah”
[Su’aalaat Ibn Muhriz (T. 515)]

5- Imaam Abu Umar al-Jarmi an-Nahwi (D. 225) said:

“ما رأيت فقيها أفصح من عبد الوارث، وكان حماد بن سلمة أفصح منه”
“I have not seen a Faqeeh more eloquent than Abdul Waarith and Hammaad bin Salamah was even more eloquent than him”
[ Tahdheeb al-Kamaal fi Asmaa ur-Rijaal by al-Mizzi (18/482)]

6- Imaam Abu Zur’ah ar-Raazi (D. 264) said:

“ثقة”
“Thiqah”
[ Al-Jarh wat Ta'deel by Ibn Abi Haatim (6/76)]

7- Imaam Abu Haatim ar-Raazi (D. 275) said:

“ثقة صدوق، ممن يعد مع ابن علية، وبشر بن المفضل ووهيب، يعد من الثقات، هو أثبت من حماد بن سلمة”
“He is Thiqah Truthful, he is counted along with Ibn Ulayyah, Bishr bin al-Mufaddal, and Wuhayb; he is counted among the Thiqah narrators. He is more Thabat than Hammaad bin Salamah”
[ Ibid]

8- Imaam Muhammad bin Ismaa’eel al-Bukhaari (D. 256) narrated from him in his Saheeh.

9- Imaam Muslim bin al-Hajjaaj al-Neesaaboori (D. 261) narrated from him in his Saheeh, as did many other authors of Sihaah.

10- Imaam Al-Nasaa’ee (D. 303) said:

“ثقة”
“Thiqah”
[ Al-Mujtaba (5/249)]

11- Imaam Muhammad bin Sa’d (D. 230) said:

“كان ثقد حجة، توفي بالبصرة في المحرم سنة ثمانين ومئة”
“He is Thiqah Hujjah; he died in the month of Muharram in the year 180”
[ Tabaqaat al-Kubra by Ibn Sa'd (7/289)]

12- Imaam Ibraaheem bin Ya’qoob al-Juzjaani (D. 259) said:

“كان من أثبت الناس”
“He is among the most Thabat of people”
[ Ahwaal ur-Rijaal (T. 334)]

13- Imaam Abu al-Hasan al-Ijlee (D. 261) said:

“بصري ثقة”
“He is Basri, Thiqah”
[ Ath-Thiqaat by Ijlee (P/ 35)]

14- Imaam Ali bin Abdullah al-Madeeni (D. 234) said:

“لم يكن في القوم أثبت فيما روى من: إسماعيل، ووهيب، وعبد الوارث”
“There is none in the nation more Thabat in what is narrated than Ismaa’eel, Wuhayb, and Abdul Waarith”
[ Al-Ma’rifah wal Taareekh (2/130)]

15- Imaam Ibn Shaaheen said that Imaam Ibn Ulayyah (D. 193) said:

“إذا حدثك عبد الوارث بشيءٍ فشد يدك به”
“When Abdul Waarith narrates to you something, hold it strongly with your hand”
[ Ath-Thiqaat by Ibn Shaaheen (T. 977)]

16- Imaam Ibn Hibbaan (D. 354) said:

“متقنا في الحديث”
“He is Mutqin in Hadeeth”
[ Ath-Thiqaat by Ibn Hibbaan (7/140)]

17- Imaam Shams ud-Deen adh-Dhahabi (D. 748) said:

“إليه المنتهى في التثبت”
“Preciseness (in hadeeth) has ended upon him”
[ Meezaan al-I’tidaal (2/T. 5307)]

18- Imaam Ibn Hajar al-Asqalaani (D. 852) said:

“ثقة ثبت”
“Thiqah Thabat”
[ Taqreeb]

Those who criticized him:

All those who criticized him, merely did so because he is accused of being a Qadari.

19- Imaam Abu al-Hasan al-Ijlee (D. 261) said:

“وكان يرى القدر ولا يدعو إليه”
“He used to opine Al-Qadr but he did not call towards it.”
[ Thiqaat by Ijlee (P. 35)]

20- Imaam Dhahabi (D. 748) said:

“إليه المنتهى في التثبت، إلا أنه قدري متعصب لعَمْرو بن عُبَيد وَقَال يزيد بن زريع: من أتى مجلس عبد الوارث فلا يقربني”
“Preciseness in hadeeth has ended upon him except that he was a Qadari and Muta’assib towards Amr bin Ubayd. And Yazeed bin Zuray’ said: Whoever comes from the gathering of Abdul Waarith should not come close to me.”
[ Meezaan al-I’tidaal (2/T. 5307)]

21- Haafidh Ibn Hajar narrates from Hasan bin ar-Rabee’ that he asked Imaam Abdullah bin al-Mubaarak (D. 181):

“كنا نأتي عبد الوارث بن سَعِيد، فإذا حضرت الصلاة تركناه وخرجنا”
“We go to Abdul Waarith bin Sa’eed but when the time for Salaat comes we leave him and go out.”

Ibn al-Mubaarak replied:

“ما أعجبني ما فعلت، وكان يرمى بالقدر”
“What you did is not surprising to me, he is accused of Qadr”
[ Tahdheeb at-Tahdheeb (6/443)]

Note: It should be noted that being accused of a Bid’ah does not affect the narration of that narrator in any way.

However, it is also true that this accusation of Bid’ah is not proven from Abdul Waarith, as will be shown below.

The son of Abdul Waarith Imaam Abdus-Samad (D. 207) explicitly said:

“إنه لمكذوب على أبي، وما سمعته منه يقول قط في القدر، وكلام عَمْرو بن عُبَيد”
“(The accusing of being a Qadri) is a lie upon my father, and I have never heard him say anything in the matter of Qadr nor the speech of Amr bin Ubayd”
[ Taareekh al-Kabeer lil Bukhaari (6/ T. 1891) & Du’afa as-Sagheer lil Bukhaari (T. 240)]

The son knows the affairs of his father better than anyone else. And on the contrary no one has any proof that he was a Qadari except for a few accusations!

That is why Imaam Ibn Hajar al-Asqalaani (D. 852) said:

“ثقة ثبت رمي بالقدر ولم يثبت عنه”
“He is Thiqah Thabat, he is accused of Qadr but that is not proven from him”
[ Taqreeb at-Tahdheeb]


Conclusion:

Abdul Waarith bin Sa’eed at-Tameemi is unanimously agreed upon to be Thiqah Thabat in Hadeeth. The only criticism he had on him was the accusation of being a Qadari which is not true as well.





No comments:

Post a Comment